„Abonent czasowo dostepny” to zbiór pięciu satyrycznych monologów , składających się w jedną całość.

Autorami tekstu są:

Karolina Szymczyk-Majchrzak – reżyser, scenarzystka.Autorka scenariuszy filmowych(„Rozmów noca”, „Kochaj i tańcz”).

Michał Grzybowski -piszący dla panteonu polskich kabaretów.

Bohater jest typem „obrotnego cwaniaczka”, żyjacego z zasiłku i dorabiającego czasem w niezbyt legalny sposób. Ma żonę i dziecko, jednak ponad życie rodzinne przedkłada spotkania z kolegami.
Na co dzień nie potrafi obejść się bez telefonu komórkowego!
Rozmawia zawsze i nie ma sytuacji, w której by nie odebrał telefonu. Dzięki zbiegowi okoliczności bohater trafia na terapię uzaleznień, która kończy się w zaskakujący sposób zarówno dla bohatera, jak i psychologa.

Monolog pierwszy – porodówka

Bohater uczestniczy w tzw „porodzie rodzinnym”.
Podczas ,odbiera telefon i rozgaduję się, relacjonując koledze poród „na żywo” i wciagając w konwersacje rodzącą żonę.
Opowiada o Szkole Rodzenia, przygodach podczas jazdy do szpitala. Konkludując przekonuje jednak przyjaciela do „porodów rodzinnych”.


Monolog drugi – pogrzeb

Bohater znajduje się na pogrzebie „ ukochanej ciotuni”,w trakcie ceremonii pogrzebowej, rozmawia z kolegą opowiadając Mu o życiu cioci, o Jej zangażowaniu w walce z miejscowym sex-shopem. Rekomenduje ciocię, jako majora Lotnych Brygad Moherowych Beretów i czynnego członka chóru parafialnego.
Opowiada o spadku i swym rozczarowaniu zapisaną pieszą pielgrzymką do Włoch. Ciocia bohatera za życia usiłowała nawrócić go na dobrą drogę i nawet po śmierci nadal takie proby podejmuje.


Monolog trzeci – teatr

Bohater skutkiem fatalnego zbiegu okoliczności staje się posiadaczem biletu do teatru.
Podczas spektaklu odbiera telefon od przyjaciela i próbuje w trakcie rozmowy „nadążyć” za akcją na scenie. Jednocześnie stara się pomóc przyjacielowi, który utknął na parkingu przed supermarketem, z rozłożonym namiotem-otoczony bezdomnymi.
Spektakl jednak „wciaga” bohatera, który staje w obronie głównej postaci sztuki , w efekcie czego musi teatr opuścić.


Monolog czwarty – glonojad

Bohater czeka na otwarcie sklepu z rybkami. Opowiada koledze o przedłużającej się depresji , kryzysie w związku małżeńskim oraz potrzebie przyjaźni.
Podczas rozmowy zwierza się przyjacielowi z przemocy rodzinnej i kłopotach z „rozpuszczoną” żoną.


Monolog piąty – Spa

Żona Jolanta, chcąc naprawić małżeńskie relacje proponuje  wspólny wyjazd do Spa. Bohater reklamuje koledze dobroczynny wpływ kąpieli w beczkach z piwem i czekoladzie, w których się zatracił.

Monolog szósty – Bóg

Bohater spędza czas, w swój ulubiony sposób – leżąc w parku na ławce.
Odbiera telefon. Dzwoni ktoś kto przedstawia się, jako Bóg!
Bohater na początku naigrywa się z niego myśląc,że to kawał, któregoś z kolegów. Bóg jednak przekazuje słuchawkę zmarłej cioci, która potwierdza rozmówcę. Ciocia ma żal do siostrzeńca, że rozmawiał przez komórkę na Jej pogrzebie i zaleca Mu zmianę sposobu myślenia.
Prowadząc rozmoweęz Bogiem bohater zdaje sobie sprawę, jak bardzo zaniedbał żonę i dziecko. Obiecuje Bogu poprawę.


Monolog siódmy – Supermarket
Po telefonie od Boga, bohater przechodzi głęboką przemianę wewnętrzna. Okrywa na nowo życie rodzinne,wspólne zakupy itd. Podczas pierwszej wspólnej wizycie w markecie z fascynacją przygląda się produktom, możliwośc wyboru potęguje w Nim poczucie władzy.

Wymagania
Spektakl można zagrać w praktycznie każdych warunkach.
Wystarczy ,kawałek przestrzeni i parę krzeseł.
Mile widziane boczne wejście lub coś na kształt zastawki-kulisy(nie jest jednak to niezbędne).
W spektaklu użyta jest projekcja tak więc przy większych przydało by się nagłośnienie.
Czas trwania – godzina.

Ostatnio monodram został wystawiony w Akademickim Ośrodku Inicjatyw Artystycznych

więcej tutaj

 

Pozdrawiam Maciej Wilewski